Opis
Haruki Murakami je ne samo nesumnjivo najeksperimentalniji japanski romanopisac koji je preveden na engleski, nego i najpopularniji, sa milionskom prodajom širom svijeta. Njegovi najveći romani naseljavaju liminalnu zonu između realizma i bajke, detektivske priče i naučne fantastike: Tvrdo kuhana zemlja čudesa i kraj svijeta, na primjer, ima protagonistu koji doslovno ima dvije svijesti, a Ljetopis ptice navijalice, što je možda njegovo najpoznatije djelo van Japana, počinje prozaično – kao potraga muškarca za njegovom nestalom ženom – a onda tiho mutira u najčudniji hibridni narativ od Tristram Shandya Laurencea Sternea. Murakamijev svijet je alegoričan, konsturuisan od poznatih simbola – praznog bunara, podzemnog grada – ali značenje tih simbola ostaje hermetično do kraja. Usprkos činjenici da on duguje mnogo popularnoj kulturi (a posebno američkoj pop kulturi) može se reći da rad niti jednog autora nikada nije bio više privatan.
Nesreća nikad ne dolazi sama: Toru Okada je ostao bez posla, mačak mu je nestao, a jednog dana njegova žena Kumiko nije se vratila kući. Tražeći svoju ženu (i svoju mačku), Toru upoznaje svitu bizarnih likova uključujući sestre vidovnjakinje, šašavu djevojku iz susjedstva, ratnog veterana koji je svjedočio masakrima Drugog svjetskog rata i tamnu stranu Kumikina brata Noborua Wataye. A da bi se suočio sa svojom sjenom, Toru će morati i dobro upoznati dno jednog starog isušenog bunara.
U Murakamijevoj uznemirujućoj prozi svakodnevni događaji bremeniti su prijetnjom, a bizarno se prihvaća bez riječi. Značenje kao da stalno izmiče i čitatelju i likovima, koji su zajedno uvučeni u zagonetku što možda i nema rješenja. “Ljetopis Ptice Navijalice” razvija teme iz Murakamijevih ranijih romana, a tropi popularne kulture, filmovi, glazba, detektivske priče zajedno tvore djelo koje istražuje i površinu i skrivene dubine japanskog društva s kraja 20. stoljeća.
Ako bismo htjeli izdvojiti nit vodilju, bila bi to tema odgovornosti. Zvjerstva što ih je japanska vojska počinila u Kini izlaze na površinu poput potisnuta sjećanja, a Toma događaji natjeraju da nadvlada svoju pasivnu narav. Ako je Toru japanski svatković, ogrezao u zapadnjačku popularnu kulturu i bez pojma o tajnoj povijesti vlastite zemlje, ovaj je roman slika tmurne zbilje.