Opis
Diverse in forms and rich in styles, from personal artistic notes to academic insights, this volume by Goran Sergej Pristaš is “recapitulating two decades of reflection from Pristaš’s work in theatre and artworld, and Exploded Gaze flashes out as a rare treat of poetics and political and philosophical thought at once. In a virtuoso stroke of style, this book advances novel terms of viewing, time and production in which the imaginative and critical powers of theatre are reinvented past theatre. Like Jean-Luc Godard, Mladen Stilinović or Anne Boyer, Pristaš reinvigorates the dense thinking from within the matter of art that can alter our worldview if we follow its shrewd implications.”
Goran Sergej Pristaš is a dramaturge, founder member of performing arts collective BADco. and Professor of Dramaturgy at the Academy of Dramatic Arts, University of Zagreb. With his projects and collaborations Pristaš participated at Venice Biennale 2011 and 2016, Documenta 12 and numerous festivals, exhibitions and conferences.
Raznovrsnih oblika i bogatih stilova, od osobnih umjetničkih bilješki do akademskih uvida, ovaj svezak Gorana Sergeja Pristaša “rekapitulira dva desetljeća promišljanja Pristaševa rada u kazalištu i svijetu umjetnosti, a Eksplodirani pogled bljesne kao rijetka obrada poetike i politike i filozofska misao odjednom. U virtuoznom potezu stila, ova knjiga unapređuje nove pojmove gledanja, vremena i produkcije u kojima se imaginativne i kritičke moći kazališta ponovno otkrivaju nakon kazališta. Poput Jean-Luca Godarda, Mladena Stilinovića ili Anne Boyer, Pristaš oživljava gusto razmišljanje iznutra o umjetnosti koja može promijeniti naš svjetonazor ako slijedimo njezine pronicljive implikacije.”
Goran Sergej Pristaš je dramaturg, član osnivač kolektiva izvedbenih umjetnosti BADco. i profesor dramaturgije na Akademiji dramske umjetnosti Sveučilišta u Zagrebu. Sa svojim projektima i suradnjama Pristaš je sudjelovao na Venecijanskom bijenalu 2011. i 2016., Documenti 12 te brojnim festivalima, izložbama i konferencijama.