Opis
Knjiga Anite Peti-Stantić Čitanjem do (spo)razumijevanja izuzetno je potrebna u našemu društvu, što se potvrdilo i time što se pojavila potreba za drugim izdanjem tog naslova. U njoj se prvi put u nas na sasvim nov način spajaju neurolingvistička i psiholingvistička perspektiva koje utemeljuju disciplinu znanosti o čitanju, a autorica ih na temelju svoga iskustva dovodi u vezu sa suvremenim postavkama glotodidaktike. Takva se istraživanja u svijetu u posljednjih dvadesetak godina iznimno intenzivno razvijaju. Polazeći od čitanja kao složene aktivnosti koja zahtijeva automatizaciju i ulančavanje procesa u mozgu svakoga pojedinca, autorica ističe važnost rada na strukturiranju intelektualnoga vokabulara mladih i upućivanja u strukture teksta. U tome smislu nudi i konkretne vježbe za koje se nada da će učiteljima pomoći u radu. Kako je riječ o interdisciplinarnome djelu, ono je prije svega namijenjeno svima koji se bave podučavanjem čitanja s razumijevanjem ili dubinskoga čitanja na bilo kojoj razini obrazovnoga procesa, od roditelja, osnovnoškolskih učitelja i knjižničara do sveučilišnih nastavnika, a posebno je namijenjeno onima koje zanima procesiranje napisanoga jezika u okviru kognitivnih znanosti, kroatistima, lingvistima, teoretičarima i povjesničarima književnosti, kulturolozima i stručnjacima za suvremene kulturne industrije. Kao što autorica kaže, čitač je onaj koji čita zato što je prekoračio prag bespismene kulture i zakoračio u pismenu, dakle onaj koji može čitati. Čitatelj je, s druge strane, onaj koji uživa čitajući, koji uživa u spoznaji i svakim novim čitanjem nadograđuje svoju sposobnost pretvarajući je u sredstvo izgradnje svoga svijeta i sebe kao intelektualnoga bića.
„Ovaj rukopis ima vrijednost zbog interdisciplinarnoga pristupa temi. Objedinjene su najnovije spoznaje s područja edukacijskih i lingvističkih znanosti, ali i međunarodnih istraživanja. Studentima filoloških, društveno-humanističkih i prirodoslovnih područja, bit će omogućeno otkrivanje i osvješćivanje važnosti poticanja i razvijanja dubinskoga i kritičkoga čitanja na svim razinama odgoja i obrazovanja. Roditelji, odgajatelji i učitelji, moći će odgojno i obrazovno djelovanje kreirati, ali i potvrđivati i predviđati njegovu valjanost, koristeći se brojnim primjerima vježbi i aktivnosti koje omogućuju razvoj čitalačke kompetencije.“ Dr. sc. Marijana Češi
“Monografija Anite Peti-Stantić Čitanjem do (spo)razumijevanja u današnje je vrijeme, kad se u svijetu intenzivno razvija znanost o čitanju kao interdisciplinarna disciplina koja ujedinjuje znanja lingvistike, kritičke analize teksta, psihologije i drugih društveno-humanističkih disciplina, izuzetno potrebna upravo u obliku u kojem se predlaže. Naime, u toj se monografiji, prvi put u nas, na sasvim nov način, spajaju neurolingvistička i psiholingvistička znanja koja utemeljuju disciplinu bavljenja čitanjem, a koja autorica, na temelju svoga dugogodišnjeg uredničkog i kritičarskog iskustva, dovodi u vezu sa suvremenim postavkama glotodidaktike.” Doc. dr. sc. Dubravka Zima